Faldgruber ved mobile løsninger

Hvad kan gå galt? 

Når man befinder sig i opstartsfasen af et softwareprojekt, forsøger man for så vidt muligt at tage højde for alle tænkelige problemstillinger. Alligevel går det ofte galt.

Vi har observeret nedenstående hændelser og problemområder under test og kvalitetssikring af mobilløsninger i adskillige projekter (det skal dog lige siges, at hverken kategoriinddeling eller eksempler på faldgruber skal ses som udtømmende på nogen måde). 

Fælles for de fleste er, at hændelserne blev fundet uden for den kravbaserede, strukturerede test (primært under udforskende, erfaringsbaseret test), ved hjælp af diverse mobilspecifikke testmetodikker.

Fejlområder og faldgruber

Herunder har vi inddelt faldgruberne i områderne de blev observeret i. Ikke alle punkter er selvforklarende, men sidder du i et mobilprojekt, kan du måske nikke genkendende til nogle af dem.

Proces og planlægning

  • UI og funktionalitet af en løsning bliver ikke testet på nok repræsentative testkonfigurationer
  • Redigeringer i CMS-systemer ‘vælter’ ofte det responsive design
  • Versionsstyring af app – tester du overhovedet på den rigtige version?

 

Teknik og performance

  • Inkonsistent implementering / performance – test parallelt på platforme for at opdage sådanne
  • Utilstrækkelig håndtering af manglende/dårlig netværksforbindelse (connectivity scenarier)
  • For mange API kald, som i PROD vil belaste backend uforholdsmæssigt
  • Håndtering af backgrounding af app (personfølsomme screenshots af app-skærm, robusthed)
  • Koeksistens med andre apps, der også benytter sig af teknologier som BT, BLE, NFC, etc.

Usability

  • Input metoder – forkerte keyboards, manglende centrering af eller skjulte input felter
  • Svært at ramme links, kontrolbokse, dropdownlister, datepickers, ‘X’er til lukning, etc.
  • Navigering i app. Følges platformens Look & Feel? Eller kan man uhensigtsmæssigt navigere tilbage med Androids Back key? Mangler tilbage-links i iOS?
  • Overlappet UI (knapper, tekster, kontrolbokse der overlapper hinanden) f.eks. forårsaget af tilgængeligheds- eller zoom- indstillinger
  • Dårlig perceived performance (subjektivt lange svartider på brugerinteraktioner)
  • Manglende notifikationer
  • For mange notifikationer, ofte ikke beskrivende
     

 

Installation og opdatering

  • App permissions – håndterer app’en permissions korrekt?
  • Afinstallerings scenarier – bliver al data fjernet?
  • OTA-opdaterings scenarier, datamigrering – lykkes opdateringen? Bliver al data bevaret?

Sidst, men ikke mindst: Ting der plejede at virke, men som pludselig ikke virker mere: Gå ikke på kompromis med en fornuftig og fyldestgørende regressionsteststrategi!

 

Yderligere blogindlæg

ISTQB Foundation v3.1 vs. v4.0

Softwareverdenen ændrer sig så hurtigt, at selv færdigheder du har opnået for et par år [...]

Hvad skal jeg efter Testteknikker?

Har du taget vores kursus i Testteknikker? Og er du i tvivl om hvilket kursus, [...]

Hvad skal jeg efter Grundlæggende testmanagement?

Har du taget vores Grundlæggende testmanagement kursus? Er du i tvivl om hvilket kursus, som [...]

Hvad skal jeg efter Certificed Agile Business Analyst?

Har du taget vores Certificed Agile Business Analyst kursus? Og er du i tvivl om, [...]

Hvad skal jeg efter grundlæggende test?

Har du taget vores grundlæggende test kursus? Og er i tvivl om hvilket kursus, som [...]

De 7 testprincipper

Testprincipper er en række grundlæggende koncepter som sikrer god praksis på testaktiviteter, og som generelt [...]

Introduktion til API test

Overvejer du at gå i gang med API test? I dette blogindlæg giver vi dig [...]

Introduktion til Postman

Overvejer I at bruge Postman til jeres API test så er det en god ide [...]