Hvad kan gå galt?
Når man befinder sig i opstartsfasen af et softwareprojekt, forsøger man for så vidt muligt at tage højde for alle tænkelige problemstillinger. Alligevel går det ofte galt.
Vi har observeret nedenstående hændelser og problemområder under test og kvalitetssikring af mobilløsninger i adskillige projekter (det skal dog lige siges, at hverken kategoriinddeling eller eksempler på faldgruber skal ses som udtømmende på nogen måde).
Fælles for de fleste er, at hændelserne blev fundet uden for den kravbaserede, strukturerede test (primært under udforskende, erfaringsbaseret test), ved hjælp af diverse mobilspecifikke testmetodikker.
Fejlområder og faldgruber
Herunder har vi inddelt faldgruberne i områderne de blev observeret i. Ikke alle punkter er selvforklarende, men sidder du i et mobilprojekt, kan du måske nikke genkendende til nogle af dem.
Proces og planlægning
- UI og funktionalitet af en løsning bliver ikke testet på nok repræsentative testkonfigurationer
- Redigeringer i CMS-systemer ‘vælter’ ofte det responsive design
- Versionsstyring af app – tester du overhovedet på den rigtige version?
Funktionalitet
- Kontrolelementer virker ikke på alle konfigurationer
- Portrait / Landscape scenarier (scrollable menus, layout issues, geninitialisering af sider, etc.)
- Manglende funktioner ift. Webløsninger (mouse-over, drag & drop, cache issues, kontrol elementer)
- Animationer (videoer) der bliver brugt som baggrund i app’en og uplanlagt blokerer skærmlås
- Videoer og andre mediefiler opfører sig ofte ikke efter forskrifterne (pauses ikke ved opkald osv.)
- Uhensigtsmæssig håndtering af autoskærmlås
- Skift af sprog – håndteres det som det skal i app’en?
- Dark mode –understøttes det i app’en?
- Tilgængelighedsfunktioner –understøttes de i app’en?
Teknik og performance
- Inkonsistent implementering / performance – test parallelt på platforme for at opdage sådanne
- Utilstrækkelig håndtering af manglende/dårlig netværksforbindelse (connectivity scenarier)
- For mange API kald, som i PROD vil belaste backend uforholdsmæssigt
- Håndtering af backgrounding af app (personfølsomme screenshots af app-skærm, robusthed)
- Koeksistens med andre apps, der også benytter sig af teknologier som BT, BLE, NFC, etc.
Usability
- Input metoder – forkerte keyboards, manglende centrering af eller skjulte input felter
- Svært at ramme links, kontrolbokse, dropdownlister, datepickers, ‘X’er til lukning, etc.
- Navigering i app. Følges platformens Look & Feel? Eller kan man uhensigtsmæssigt navigere tilbage med Androids Back key? Mangler tilbage-links i iOS?
- Overlappet UI (knapper, tekster, kontrolbokse der overlapper hinanden) f.eks. forårsaget af tilgængeligheds- eller zoom- indstillinger
- Dårlig perceived performance (subjektivt lange svartider på brugerinteraktioner)
- Manglende notifikationer
- For mange notifikationer, ofte ikke beskrivende
Installation og opdatering
- App permissions – håndterer app’en permissions korrekt?
- Afinstallerings scenarier – bliver al data fjernet?
- OTA-opdaterings scenarier, datamigrering – lykkes opdateringen? Bliver al data bevaret?
Sidst, men ikke mindst: Ting der plejede at virke, men som pludselig ikke virker mere: Gå ikke på kompromis med en fornuftig og fyldestgørende regressionsteststrategi!