Opgaven
Over en periode på ni måneder supporterede Testhuset UFST med at få opbygget en automatiseret løsning til håndtering af deres manuelt beskrevne regressionstest vha. automatiseringsframeworket Playwright
UFST har ansvaret for at udvikle, drifte og vedligeholde nye og eksisterende it-systemer for den samlede Skatteforvaltning i Danmark.
Fakta om den pågældende del af organisationen ved opstart:
I den pågældende del af UFST arbejdes der med et system, der er udviklet over en del år, og som indeholder omfattende og kompleks funktionalitet, der manuelt testes før hver release. Efter afviklingen af et tidligere framework til automatisering af regressionstests ønskede UFST at få opbygget en ny automatiseret løsning med kravet om selv at kunne udvikle og vedligeholde den valgte løsning efterfølgende.
Løsningen
Når vi i Testhuset får opgaver som denne, indledes de med, at vi danner os et overblik over kundens behov for derefter at analysere, om forudsætningerne for at testautomatisere er på plads. Når forudsætningerne er på plads, byder vi ind med en række anbefalinger til, hvordan kunden kan få succes med testautomatisering i fremtiden.
I UFST viste den indledende analyse, at de i forvejen havde et solidt og velfungerende setup af testmiljøer og testdata. Vores opgave var derfor at hjælpe med at identificere de specifikke tests, som skulle automatiseres.
I tæt samarbejde med flere aktører hos kunden fandt vi frem til de mest forretningskritiske områder i systemet for derefter at identificere de allerede beskrevne tests for områderne. Baseret på en gennemgang af de udvalgte tests, som viste sig at være omfangsrige herunder dækkede over mange forskellige acceptkriterier, anbefalede holdet fra Testhuset en Behavior-Driven tilgang (BDD), som er et setup, hvor man, ovenpå Playwright, benytter Cucumber.
Denne løsning blev valgt for at få omskrevet de identificerede tests til isolerede featurefiler indeholdende scenarier (skrevet i Gherkin-syntaks), som beskriver systemets forventede opførsel. Valget af denne løsning ville ligeledes gøre det lettere for kunden at rapportere på enkeltstående funktionalitet, der evt. kunne fejle, og samtidig ville man efterfølgende være i stand til at importere resultaterne ind i kundens testmangement tool, XRay. Med de tekniske komponenter og interne udviklingsprocesser på plads hjalp holdet fra Testhuset med at automatisere de beskrevne featurefiler.
Resultat
Content